tisdag 19 februari 2013

Bok

Läser en bok nu, Tankar för stressade mammor, otroligt intressant vad små saker kan göra skillnad. Det pratas ju mycket om att barn idag blir överstimulerade, det är full fart på dagis/skola, sen när man kommer hem är de tv/data som gäller eller så har man annat inplanerat. Att barnen aldrig får någon chans att bara vara, och leka i de tysta. Man behöver ju inte göra såna drastiska förändringar som hon i boken gjort, dom har slängt ut tv:n, har ingen dator eller radio hemma för hon menar på att barnen och dom själva får deras dos i skolan/jobb så när dom är hemma ska dom bara njuta av varandra och inte få massa intryck från yttre världen. Men jag ska verkligen ta mig till vissa saker som står i boken. Hon gav t ex ett tips om att i stället för att lyssna på radio eller låta barnen spela spel på telefonen när man åker bil så kan man berätta sagor, sagor från när man själv var liten, berätta vad man vart med om. Eller bara komma på en saga från det man ser runt omkring sig. Kom då och tänka på när jag var liten, då lekte jag mycket med min kusin som är lika gammal, och vi var ofta i skogen och lekte, minns så väl när vi hade ett helt "hem" i skogen och vi skulle skydda oss från troll, och vi gömde oss också gärna för våra småsyskon. Vi kunde gå runt länge i skogen och leka med det som skogen erbjöd. Så mysigt, härligt och jag är glad över att jag fick växa upp på landet och vara ute i naturen så mycket som jag fick. Det är något jag skulle vilja att mina barn fick uppleva, men att få ut sambon på landet blir nog inte de lättaste då han är stadsbo. Men de går ju alltid att åka till skogen och tillbringa mycket tid där ändå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar